En berättelse om kvinnokraft i kalkdammet
Manus och sångtexter: Daniela Franzell
Musik: Riddo Ridberg
Urpremiär 26.6.2018 på Lillholmen i Pargas
En fiktiv berättelse om när Stenplockerskorna inom kalkbolaget började kräva sina rättigheter. Den handlar om sammanhållning, arbetsgemenskap och avundsjuka. Den handlar om arbetsglädje trots ofördelaktiga omständigheter och orättvisa förutsättningar, att vara tacksam för det man har samtidigt som man drömmer om nånting mer. Pjäsen handlar om hur viktigt det är att försöka hitta någon mening med sitt liv, trots att det ibland känns motigt.
PRESSKLIPP:
”En bit stenhård kvinnohistoria – med oförglömlig musik. … Större delen av pjäsen utspelar sig i omklädningsrummet, med skamfilade betongväggar och skrangliga plåtskåp där kvinnorna förvarar sina kaffetermosar. Minna Ihalainen har gjort ett omsorgsfullt scenografiskt arbete. Inte bara detaljerna är snygga, själva scendispositionen är också funktionell …. Pjäsen utspelar sig på 1950-talet, det understryks inte minst av klänningarna på herrskapets fest: smala midjor, stärkta underkjolar. Kontrasten är stor till stenplockerskornas overaller och förkläden. Kläderna spelar liksom en egen roll i uppsättningen, och Maria Lundén har gett dem den trovärdighet de bör ha. … De kollektiva scenerna i omklädningsrummet övertygar redan från början. … Stenplockerskorna är en fiktiv berättelse, men sådana arbetsförhållanden som beskrivs här har ju bevisligen funnits. Att lyfta upp det på en scen är att hedra dem som utförde arbetet, men också dem som förstod att genomföra förbättringar. … I Stenplockerskorna sätts tonen också av Riddo Ridbergs musik, som ibland är integrerad i dramat, ibland framförs sjungen i kör. … Det som inleder och avslutar är en oförglömlig sång om allt vad tiden och arbetet kräver av en. Men uttrycket är fullt av kraft och uthållighet, tillsammans i tydliga stämmor, alla hörs.”
ÅBO UNDERRÄTTELSER/A-C. Snickars, 28.6.2018”Paraislaisen Teaterboulagen tämänkesäinen Stenplockerskorna (Kivenpoimijattaret) eroaa monin tavoin edukseen normaalista kesäteatteriohjelmistosta. … Kivenpoimijattaret eivät ole kesäkomedioiden tavanomaisia heitukoita tai pirttihirmuja vaan kokonaisia ihmisiä, joiden toiminnalla on suunta ja tarkoitus. Näyttelijänä Franzell osaa kirjoittaa rikasta dialogia, joka täydentää naistyyppien olemuksen. Lavalla nähdäänkin hauskasti kokoelma joka työpaikalta tunnistettavia hahmoja. … Stenplockerskornaa tekisi melkein mieli kutsua musikaaliksi, niin suuressa osassa kansanlauluvaikutteinen musiikki ja laulut ovat Riddo Ridbergin ohjaamassa ja säveltämässä esityksessä. Esiintyjistä löytyy solistista osaamista, mutta heistä syntyy myös upeasti yhteen soiva kuoro. … Luontevuudellaan vakuuttavat Vera Fovetin lisäksi Frida Lassus ja Mecki Ruokolahti. Inger Heleniuksen Paraisten murretta puhuva Beda on onnistunut tyypittely, ja Anna Lindström kasvaa hyvin mustasukkaisesta, kotiin jämähtäneestä johtajanrouvasta itseensä uskovaksi vaikuttajaksi. Nina Båge kivenpoimijoiden esimiehenä saa lisää uskottavuutta siinä vaiheessa, kun hän päästää irti tiukkiksen roolistaan.”
TURUN SANOMAT/I. Haapanen, 27.6.2018”Gräv där du står är en slogan som används om nyskriven dramatik där manuset bygger på lokalt material. Ofta blir sådana pjäser publikframgångar. …. Manusförfattaren Daniela Franzell låter kalkdammet ryka om arbetskorna. … Trots klädrummets trista miljö, stenplockerskornas sjabbiga arbetskläder, hosta och slitna kroppar är det allt annat än socialrealism pjäsen går ut på. Publiken skattar förtjust åt jordnära Pargasmål, arbetarkvinnornas råbarkade – och herrskapets förljugna – manér. Skojiga bifigurer saknas inte. Intriger och romantik sitter alltid bra. Att dom gjorde det igen höll publiken med om. …. Riddo Ridberg står för regin, musikarrangemangen och en biroll. Den folkbetonade musiken och sångerna mjukar upp det stenhårda och understryker det romantiska. En extra eloge är Wilma Kurvinen med sitt fiolspel väl värd. … Stenplockerskorna fungerar som grupp med tonvikten på kvinnokraft men de enskilda skådisarna har sina karaktärsdrag. Som på alla arbetsplatser i alla tider har individerna olika egenheter och varsin roll i kollektivet.”
ANNONSBLADET/I. Sandman, 28.6.2018”Pargas sommarteater levererar igen. … Figurerna och musiken i Stenplockerskorna värmer snabbt upp teatern på Lillholmen när den stora kören symmetriskt uppställd kommer in på scenen för första gången. Skådespelarna blickar framåt stolta och allvarliga, som om de vill säga: den här historien måste ni höra. … Publiken fängslas från första stund av den mäktiga körsången, och under föreställningens gång kommer även andra element in i bilden – från känsligt och emotionellt till uppsluppet humoristiskt. … Stenplockerskornas förman Hilkka Andersson (Nina Båge) visar en djupsinning och klok sida, fastän hon i början verkar vara endast en gnällspik. Hennes förändring från sträng förman till en mogen kvinna som utstrålar vishet är stiligt genomförd – personerna är överlag mångfacetterade. Hela, förtroendeväckande och starka personligheter representeras till exempel av Liv Silverhjelm, en ny flicka som anställs på fabriken. … Liv, i likhet med skådespelerskan Vera Fovet i rollen, är lämpligt självsäker och rättfram. … Andra som har en intressant karaktär och som framförs med finess är till exempel chefen Martin (Marcus Nordvall). … Den förälskade Martin med sitt hundvalpsuttryck är en rar figur. … Teaterpjäsens musik är vacker och stilig och skulle duga till vilken yrkesteater som helst. Den är även jordnära och passar i pjäsens fabriksmiljö. Man kan inte annat säga än att Riddo Ridberg har gjort ett gediget arbete!”
PARGAS KUNGÖRELSER/L. Nordin, 5.7.2018NÅGRA PUBLIKKOMMENTARER (plockade från Facebook):
Tusen tack för årets sommarpjäs! Berättelsens positivism, genomtänkta roller, sången och musiken fenomenal.
Vilken sommarpjäs! Jag njöt av föreställningen som hade allt … story, fin musik och härlig körsång.
Varm och fin pjäs, ljuvlig musik och suveräna sångare.
En oerhört helgjuten, sympatisk och väl genomförd teaterkväll, dessutom med bra musik som satt som hand i handske och goda sångare, som alltid i Teaterboulagets föreställningar. Nog kan Pargasborna vara stolta över sina förmågor och sin teater!
Tack till er alla för fina skådespelartalanger och trevlig musik.
Kiitos taas superhyper hyvästä esityksestä.
Är så imponerad över hur ni gör nyskriven teater som håller alla mått!
Superlativen räcker inte till! Tack Daniela Franzell och Teaterboulage. Ni bjöd på fullödig, högklassig njutning!
Tack för verkligt underhållande sommarteater! Fin helhet! Sommarens höjdpunkt.
Oli ehdottomasti nautittava kokemus.
Jag tycker pjäsen är en fullträff på alla sätt. Väldigt bra story och underbar musik! Helt i klass med vad man kan se på en professionell scen, och att det är väldigt fint att stenplockerskornas berättelse lyfts fram. Pjäsen väcker mycket tankar.
Tack, tack och TACK för den fantastiska teatern. Och vilken scenografi och sångerna, ja SÅNGERNA! Inte att förglömma att pjäsen faktiskt lyfte upp ett stort problem. Det var rätt så revolutionerande.
Pluspoäng åt bakgrundskrafterna som fixat scen, rekvisita, kläder och förstås alla andra som ser till att infra fungerar (ni som inte syns eller hörs men ingen klarar sig utan!)